top of page
JKMOTO Poděbrady

Laurin & Klement Slavia A (1899): Zrod české motocyklové éry

První český motocykl Laurin & Klement Slavia A z roku 1899 není jen technickou novinkou své doby, ale klíčovým mezníkem pro český průmysl. Tento stroj z mladoboleslavské dílny Laurina a Klementa položil základy pro vývoj motorových vozidel v tehdejším Rakousku-Uhersku a pozdějším Československu.

Laurin & Klement Slavia typ A
Laurin & Klement Slavia typ A

Poslední kapka

V roce 1895 se mladý knihkupec a sportovec Václav Klement rozhodl obrátit na filiálku drážďanské firmy Seidel & Naumann s žádostí o opravu svého bicyklu. Obratem dostal svůj česky psaný dopis nazpět spolu s krátkou odpovědí. Ta ho šokovala: „Žádáme Vaši zprávu v nám srozumitelném jazyce.“ Po této nemilé zkušenosti se Klement rozhodl jednat na vlastní pěst. Spojil se s mechanikem Václavem Laurinem a v roce 1899 společně založili firmu Laurin & Klement v Mladé Boleslavi, která se zpočátku zaměřovala na výrobu a servis bicyklů.


Zrodil se první motocykl

Jejich ambice šly mnohem dál. Prvním zásadním krokem směrem k motorovému světu byl vznik prvního českého motocyklu Slavia A v roce 1899. Tento motocykl vycházel z konstrukce bicyklu, avšak namísto lidské síly byl poháněn jednoválcovým čtyřdobým motorem o objemu 184 cm³ a výkonu 1,25 koňských sil. Maximální rychlost, kterou tento stroj dosahoval, činila kolem 30 km/h, což bylo na tehdejší dobu pozoruhodné.


Jedním z klíčových rysů tohoto motocyklu byla jeho jednoduchost a inovativnost. Motor byl umístěn přímo na rámu kola, čímž se usnadnila údržba a celková manipulace se strojem. Další technickou zajímavostí bylo použití řemenového pohonu, který zajišťoval plynulý přenos síly na zadní kolo. Tento základní koncept se stal vzorem pro budoucí vývoj motocyklů.


 Narcis Podsedníček, Laurin & Klement Slavia B
Narcis Podsedníček, Laurin & Klement Slavia B

Další model a kolik za to?

V roce 1900 firma Laurin & Klement vystavila své motocykly poprvé na zahraničních trzích, včetně Londýna a Vídně. Zde se jim podařilo získat své první velké objednávky. Slavia A byla následována pokročilejším modelem Slavia B, který měl motor o objemu 240 cm³. Firma Laurin & Klement v té době zaměstnávala již 68 zaměstnanců a stala se známou nejen na domácí, ale i na mezinárodní scéně.

Jak ukazují historické záznamy, v roce 1900 se typy A a B prodávaly za cenu 420 a 445 zlatých, což byl tehdy velký úspěch pro mladou českou značku



Slavia A položila základy pro budoucí velmoc

Laurin & Klement Slavia A (1899) nebyl jen prvním českým motocyklem, ale také průkopníkem motoristické historie v našich zemích. Jeho vznik ukázal, že český průmysl má potenciál konkurovat i těm největším světovým výrobcům. Tento nenápadný stroj položil základy pro další rozvoj a díky němu se Československo později stalo jednou z velmocí v oblasti motocyklového průmyslu.



 

Tento článek je prvním z našeho seriálu o 100 nejslavnějších českých a slovenských motocyklech, které formovaly motocyklový průmysl od roku 1899 až po současnost.


👋Jaký motocykl by v tomto výběru podle Vás neměl chybět?.....dejte nám vědět v komentáři 🙂


JKMOTO Poděbrady

Kovanická 118

Poděbrady



zdroje:

Encyklopedie motocyklů od Mariána Šumana - Hreblaye


12 zobrazení0 komentářů

Comments


LOGO_NOVÉ_BEZPOZADÍ.png

© 2024 JK moto & My Wash s.r.o., Brožíkova 284/8, Beroun-Závodí, 266 01 Beroun, IČO: 09110038 

bottom of page